Iets over consumentenmarketing

De impact van het internet is enorm groot, met een alsmaar vernieuwde en betere marketing tot gevolg. Maar toch is er een groep mensen die helemaal geen behoefte hebben aan marketingboodschappen via het internet. Dit zijn consumenten die niet houden van het ontvangen van promoties of andere communicatie van bedrijven, ze bespreken zelden merken met anderen en nemen alleen contact op met bedrijven als het strikt noodzakelijk is. Dit type ontevreden klant, een ‘vrijstaand introvert’ genoemd, is een van de zes nieuwe consumentengroepen die marketeers moeten begrijpen en bestaat uit 38%. Het is niet noodzakelijk dat deze mensen een hekel hebben aan marketing, maar ze zijn er niet mee verbonden.

Klantengedrag: de psychologie van marketeers

Het bestuderen en analyseren van consumenten helpt bedrijven en organisaties hun marketingstrategieën te verbeteren door inzicht te krijgen in hoe consumenten denken, voelen, redeneren en selecteren tussen verschillende alternatieven (bijvoorbeeld merken en producten). Hieruit leer je dat de consument wordt beïnvloed door zijn of haar omgeving (bijvoorbeeld cultuur, familie, media) waardoor het gedrag van consumenten tijdens het winkelen of het nemen van andere beslissingen wordt beïnvloed en het allerbelangrijkste, hoe marketeers hun marketingcampagnes en marketingstrategieën kunnen aanpassen en verbeteren om de consument efficiënter te bereiken.

Consumentengedrag

Consumentengedrag omvat de studie van hoe mensen, individueel of in groep, beslissingen nemen over goederen, diensten of zelfs een levensstijl zoals sociaal verantwoord en gezond eten, bepaalde gebruiken, ervaringen en het nemen van beslissingen. Als een evoluerend fenomeen, zou men niet overdreven dogmatisch moeten zijn over deze definitie van consumentengedrag.

Het bestuderen van consumenten leert bijvoorbeeld:

Dat consumenten meer ontvankelijk zijn voor voedselreclame wanneer ze honger hebben en er best laat in de namiddag een snackreclame gepland wordt.

Door te begrijpen dat nieuwe producten in het begin meestal door slechts enkele consumenten worden geadopteerd en pas later, en dan geleidelijk aan, aan een ruimer publiek, leert marketeers dat bedrijven die nieuwe producten introduceren goed moeten worden gefinancierd, zodat ze kunnen blijven drijven totdat hun producten een commercieel succes worden en dat het eveneens belangrijk is om de eerste klanten tevreden te stellen. Zij zullen immers op hun beurt de merkkeuze van de volgende klanten beïnvloeden.

Sociale marketing houdt in dat ideeën aan de consument worden doorgegeven in plaats van iets te verkopen, wat de consument tevredenstelt. Als een laatste voordeel, zou het bestuderen van consumentengedrag door marketeers van hen betere consumenten moeten maken.