De strategieën van B2B-marketing

Wanneer sommige bedrijven denken aan B2B-marketingstrategieën, denken ze vooral aan directe en uitgaande technieken – berichten die je rechtstreeks naar klanten of potentiële kopers kunt stuurt. In deze benadering ligt de uitdaging om overtuigend genoeg te zijn zodat klanten of potentiële kopers reageren.

Er zijn ook onrechtstreekse benaderingen, zoals bijvoorbeeld de casino industrie commercials voor online casino’s gebruikt. Nog andere strategieën zijn:

Onderzoek

Onderzoek is de basis van elke moderne marketinginspanning. Van marktonderzoek tot Business to Business merkonderzoek, gedetailleerde onderzoeken helpen je om beter geïnformeerde beslissingen te nemen. Tevens bieden ze je een objectieve basis voor je marketing en bieden ze je waardevolle basislijnen voor het meten van je resultaten. Door onderzoek te doen, zul je je klanten ook beter leren kennen – waardoor je hen beter van dienst kunt zijn aangaande producten (of diensten). Marktonderzoek geeft je ook inzicht in doelmarkten, prijsstelling, promotie en hoe jouw processen daarbij presteren. Zo weet je welke aspecten van je bedrijf het meest succesvol zijn en je krijgt een beter inzicht in de diensten die je zou moeten aanbieden.

Niche-gestuurde strategie

Een van je belangrijkste bedrijfsoverwegingen is specialisatie en niche-targeting. Ons onderzoek heeft herhaaldelijk aangetoond dat de snelst groeiende bedrijven de neiging hebben om specialisten te zijn in een zorgvuldig gerichte niche. Dit moet een deel van de industrie zijn dat je grondig begrijpt, een ruimte waarin je een onbetwistbare expert en leider kunt worden. Specialisatie maakt al je marketinginspanningen eenvoudiger, omdat het de neiging heeft precies te definiëren wat je doet en je ook onmiddellijk te onderscheiden van de concurrentie. Een specialisatie is een differentiatie dat zichzelf bewijst.

Zoekmachineoptimalisatie (SEO)

Zoals we al vermeldden in het vorige item, moet je doelgroep je site kunnen vinden om efficiënt te zijn. Dit is waar zoekmachineoptimalisatie binnenkomt. Dit is zo’n belangrijk onderdeel van de online marketingpuzzel dat in mijn onderzoek naar bedrijven met een hoge groei als de meest efficiënte online marketingtechniek beschouwd wordt die voor hen beschikbaar is.

Sociale media

Als je meer bewijs nodig hebt dat sociale media voor professionele dienstverlenende bedrijven goed werkt, dan kan ik je zeggen dat uit mijn eigen onderzoek is gebleken dat meer dan 60% van de kopers op sociale media naar nieuwe dienstverleners kijkt, waardoor sociale media een vaker gebruikte bron van informatie wordt dan formele verwijzingen en aanbevelingen.

Zelfs de aard van verwijzingen is veranderd in de nasleep van sociale media. Een recente studie over verwijzingsmarketing heeft aangetoond dat 17% van op expertise gebaseerde verwijzingen plaatsvindt op basis van interacties op sociale media. Simpel gezegd, sociale media is een accelerator voor het bereik van je reputatie, expertise en inhoud. Hiermee kun je netwerken en verbinding maken met waardevolle contacten en ook je merk volgen door sociaal te luisteren.

Adverteren

Er zijn een aantal platforms waarop jouw bedrijf efficiënt kan adverteren: via branche-publicaties en websites, sociale media, Search Engine Marketing (SEM) – Google AdWords, evenals Bing en Yahoo. Ook retargeting, een op cookies gebaseerde technologie die een eenvoudige JavaScript-code gebruikt om je publiek anoniem te volgen op het internet en relevante advertenties weer te geven. Reclame promoot niet alleen jouw diensten, maar kan ook een belangrijke rol spelen bij het genereren van inhoud downloads, waardoor je expertise en zichtbaarheid toeneemt.