Iets over adverteren op YouTube

Je weet ondertussen al dat adverteren op YouTube tot de strategieën van B2B-marketing behoort. In dit artikel gaan we iets dieper in op wat het adverteren op YouTube precies inhoudt en hoe het werkt.

De voordelen van Ads op YouTube

Met video-advertenties kun je op een unieke en gedenkwaardige manier contact maken met potentiële klanten. Je kunt persoonlijk zijn, je expertise met de wereld delen, of de camera op jezelf zetten en uitleggen hoe je jouw product of dienst het publiek ten goede kan komen.

Via YouTube is het makkelijk om de juiste doelgroep te bereiken. Je kunt het allemaal eenvoudig instellen. Tevens gaat het plaatsen van een advertentie snel en zonder poespas. Je maakt een account en upload je videoadvertentie die uiteindelijk het publiek bereikt. Zolang duurt het om je verhaal aan de wereld te vertellen. Via je AdWords-account kun je ook het succes van je advertentie meten door naar het tabblad ‘Analystics’ te gaan. Hier vind je alle gegevens aangaande je video’s zoals bijvoorbeeld hoelang ze worden bekeken. Op YouTube kunnen kijkers video’s op verschillende manieren ontdekken, bijvoorbeeld door op de zoekpagina van YouTube te zoeken, op voorgestelde video’s op de weergavepagina te klikken of door een video te kiezen in de startpagina-feed. Dit betekent dat je op een efficiëntere manier mensen kunt vinden die naar jou en je merk op YouTube zoeken.

Hoe werkt het?

Het uploaden van onlinevideo’s is enorm. Meer dan 100 uur aan video’s wordt elke minuut geüpload naar YouTube! En het bekijken van die video’s lijkt niet af te nemen, integendeel.

Hoewel er veel meer informatie bestaat die bijdraagt aan het verkrijgen van veel volgers door YouTube-advertenties, denk ik dat als je voor het eerst op YouTube wilt adverteren, met een van die advertenties die worden weergegeven voordat je je video bekijkt, de onderstaande basishandleiding voldoende is om te starten.

  • Maak een Google AdWords-account
  • Koppel AdWords en YouTube

Zorg ervoor dat je AdWords account en YouTube account aan elkaar zijn gekoppeld. Je kunt deze stap uit het navigatiemenu voltooien door op ’Gekoppelde YouTube-accounts’ te klikken.

  • Algemene instellingen

Wanneer je de algemene instellingen voor je advertentie kiest, stel je het gewenste budget per dag in. Het is beter om met een klein bedrag te beginnen en dit te verhogen naarmate je meer vertrouwd raakt met je account en weet wat je doelstellingen zijn. Je betaalt Google niet tenzij de kijker je advertentie helemaal heeft bekeken.

  • Stel de locaties in waar je wilt dat jouw advertentie wordt weergegeven

U kunt kiezen voor landen, regio’s, steden, postcodes, IP-adressen, enz., Die zo breed of specifiek gaan als u wilt. Hoe specifieker, hoe beter gekwalificeerd uw kijkers zullen zijn. Als u alleen probeert naamsbekendheid op te bouwen, kan het nuttig zijn om iets breder te gaan werken.

  • Upload jouw video

Vervolgens selecteer je de video die je wilt laten zien en upload je deze naar jouw YouTube-account. Opdat je video het beste succesvol gevonden wordt door de zoekmachines, houd je best rekening met SEO.