Wat je moet weten over Business to Business Marketing

B2B-marketing in een notendop

Heb je er ooit al bij stilgestaan hoe een bedrijf nieuwe computers aan zijn meer dan 1000 werknemers kan bieden? Een ding staat vast, ze zullen nooit gewoon een manager naar een of andere winkel sturen voor een bestelling van deze omvang. Maar transacties als deze zijn wel essentieel voor het toekomstige succes van het bedrijf. Business-to-business marketing (of B2B-marketing, zoals algemeen bekend) betreft de verkoop van producten of diensten van een bedrijf aan een ander bedrijf. Zo geraakt een bedrijf dus aan heel wat computers voor zijn werknemers.

De hoofdkenmerken

B2B-marketingtechnieken

B2B-marketingtechnieken zijn gebaseerd op dezelfde basisprincipes als binnen de consumentenmarketing, maar worden op een unieke manier uitgevoerd. Hoewel consumenten heel wat producten kiezen die niet alleen op prijs zijn gebaseerd, maar ook op populariteit, status en andere emotionele triggers, nemen B2B-kopers alleen beslissingen over de prijs en het winstpotentieel.

Het vinden van nieuwe manieren om relaties te bevorderen

Momenteel is relaties bevorderen is via sociale media een hot topic in de B2B-marketingwereld. Sociale media-platforms hebben tweerichtingsgesprekken tussen bedrijven geopend. Een onderzoek dat werd georganiseerd door Chadwick Martin Bailey en iModerate toonde aan dat bedrijven eerder geneigd zijn te kopen van bedrijven die ze volgen via sociale media.

Creativiteit

B2B-bedrijven blijven innovatieve manieren vinden om sociale media in hun voordeel te gebruiken. Zo worden er regelmatig campagnes gelanceerd door bedrijven waarbij nieuwe producten worden geïntroduceerd uitsluitend door advertenties op sociale media te gebruiken. Denk maar aan advertenties op Youtube (iets over het adverteren op Youtube komt later aan bod).

Wie maakt gebruik van B2B-marketing?

In de kern omvat B2B-marketing het opbouwen van waardevolle zakenrelaties in, om op deze manier het bedrijf langdurige klanten te garanderen. En laat dit nu een belangrijk doel zijn voor elk bedrijf, of het nu gaat om een ​​megagroot bedrijf of een kleine familieonderneming. De B2B-markt is de grootste van alle markten en overtreft zelfs de consumentenmarkt in dollarwaarde. Bedrijven als GE en IBM besteden naar schatting $ 60 miljoen per dag aan goederen dat het beheer van hun bedrijf ondersteunt. B2B-marketing wordt dus vooral gebruikt door bedrijven die producten maken waar gewone consumenten geen praktisch nut aan hebben, zoals bijvoorbeeld staal. Maar dit wil niet zeggen dat het niet gebruikt wordt door andere bedrijven. Ook bedrijven die producten en diensten verkopen die zowel door consumenten als andere bedrijven worden gekocht, maken gebruik van B2B-marketing.

Hoe groot is de B2B-wereld?

Heb je interesse om de B2B-wereld te betreden als marketeer? Dan is het een goed idee om stil te staan ​​bij het groeipotentieel van een bedrijfstak voordat je er een carrière van maakt. Maar dit zijn alvast enkele feiten:

De aankopen door bedrijven, overheidsinstellingen en andere instellingen zijn goed voor meer dan de helft van alle economische activiteiten in om het even welk land. Jaarlijks spenderen B2B-marketeers ongeveer 85 miljard dollar om hun goederen en diensten te promoten. Tevens wees een onderzoek in de Verenigde Staten uit dat de dollarwaarde van B2B-transacties aanzienlijk hoger was dan die van consumententransacties.